Kaas- en kipsnacks smaken naar meer

Ondernemen Fastservice
Er zijn twee snackcategorieën die steeds meer terrein winnen: knapperige kip- en romige kaassnacks. Hun populariteit blijft maar stijgen. Nu al enkele jaren op rij. Hoe dat precies komt, ontdek je hier.
Populariteit van kaas- en kipsnacks

Snacks met kaas en snacks met kip doen het al enkele jaren goed. Ze zijn uitgegroeid tot echte smaakmakers in de Nederlandse cafetaria’s en horeca. Maar wat maakt deze snacks nu zo onweerstaanbaar? Zijn ze écht zo populair als iedereen zegt? In dit artikel duiken we in de cijfers en de trends. Kortom, alles wat je als ondernemer moet weten. 

Populariteit van kipsnacks

Wist je dat elke Nederlander gemiddeld 22,9 kilo pluimveevlees eet per jaar, waarvan meer dan 20 kilo kip? Maar de kipsnackgekte is er niet enkel in Nederland. De groeiende populariteit van kipsnacks is wereldwijd merkbaar. In Amerika heeft Fried Chicken zelfs een eigen feestdag op 6 juli

Afbeelding
Kipsnacks zijn populairder dan ooit

 

Er zijn drie belangrijke redenen waarom de vraag naar kip stijgt:

  • Kip is (relatief) goedkoop, zeker als je het vergelijkt met vlees. Dat komt o.a. omdat kippen efficiënt voer omzetten in vlees. Dat betekent dat kipsnacks kosteneffectief zijn, en daar profiteert de consument mee van.
  • Om dezelfde reden is kip ook interessant vanuit ecologisch perspectief. Veel consumenten kopen en eten steeds bewuster, waardoor kip in de lift zit.
  • Daarnaast is kip een gezond alternatief voor rood vlees. De bewustwordingscampagnes rond vlees hebben ervoor gezorgd dat er minder vlees wordt gegeten, kip is ondertussen uitgegroeid tot één van de populairste alternatieven.

Kip is gewoon lekker en veelzijdig. Dat geven veel gasten aan: ze verkiezen kip omwille van de smaak, omdat ze die smaak niet snel beu worden, en omdat het in veel verschillende gerechten en keukens past. In jouw zaak serveer je kip misschien tussen een broodje, als snack, bij de lunch of als avondmaaltijd. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met kip op je menukaart. 

De Mora Kipkorn®, krokante klasse

De Kipkorn® van Mora is een echte snackklassieker. Ontdek één van de populairste snacks uit ons assortiment.

Een extra voordeel is dat kip aanslaat binnen het halalsegment. Zo ontstonden er in Nederland de laatste jaren veel zelfstandige kip-ketens, die sterk leunen op bezorging en takeaway, en nadrukkelijk mikken op de halal-doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn Chicking en Halal Fried Chicken (HFC), een Nederlandse keten die ondertussen ook aanwezig is in Belgische steden als Gent en Charleroi.

Omdat kip zo geliefd en populair is, zijn er verschillende kipsnacks op de markt. Van klassiekers zoals Kipfingers® en Kipnuggets tot de originele Mora Lucifer®.

Ontdek alle kipsnacks uit ons assortiment >

Populariteit van kaassnacks

Naast snacks met kip, is ook kaas aan een flinke opmars bezig. In Amerika is zelfs sprake van een echte ‘meltmania’, waarbij loaded fries, loaded snacks, raclette-concepten en borrelsnacks met kaas niet meer weg te denken zijn. In Nederland hebben we natuurlijk al langer een geschiedenis met kaas, al ziet de toekomst er ook rooskleurig - of eerder goudgeel - uit. 

Afbeelding
Kaassnacks winnen aan populariteit

 

Daar zijn drie belangrijke verklaringen voor:

  • Een vegetarisch alternatief: steeds meer mensen eten bewust minder vlees. De populariteit van kaassnacks volgt de groeiende vraag naar vegetarische snacks en naar duurzame en verantwoorde voedingskeuzes.
  • Veel variatie: Sterke smaken, speciaalkazen en buitenlandse kazen zijn al enkele jaren erg in trek in Nederland. Al die verschillende smaken en soorten maken het gemakkelijk om wat meer variatie te brengen in een snack, gerecht of salade. Zonder dat het al te veel extra tijd of moeite kost.
  • Een premium gevoel
    Kaas geeft altijd iets extra. Of het nu bij de borrel, als topping of in een vegetarisch gerecht wordt gebruikt, het tilt al snel je eten naar een hoger niveau.

Ook bij ondernemers zijn kaassnacks populair. Ze combineren het gemak van snelle bereiding met de rijke smaakvariatie die gasten wensen. Ze zijn gemakkelijk om mee te nemen, wat dan weer handig is voor de groeiende on-the-go markt.

Steeds meer vraag naar herkenbare snacks

Kip en kaas, dat klinkt misschien allemaal niet zo revolutionair, maar het is populair bij je gasten. In tijden waar alles snel verandert, zien veel horecazaken en cafetaria’s een stijgende vraag naar dingen die herkenbaar zijn en vertrouwd aanvoelen. Tussen alle nieuwe prikkels door, willen veel gasten tijdens het eten geen keuze maken tussen ingewikkelde nieuwe dingen. Een betrouwbare en populaire snack - al dan niet met een kleine twist - volstaat voor hen. 

Dit is een slimme zet voor ondernemers, want klanten proberen sneller iets nieuws als het lijkt op wat ze al kennen. Zo beperk je voor jezelf het risico. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke bitterbal met een extra topping, of een Souflesse Mini Assorti in verschillende smaken bij de borrel. Je vertrekt van een bekende snack. En geeft het net dat beetje extra.

Afbeelding
Nieuw: de Mora Kaas Kipkorn®

 

Kaas houdt van kip, kip houdt van kaas

Eén van de bekendste en populairste snacks is de Mora Kipkorn®. Perfect als herkenbare snack om mee te starten. Maar wat gebeurt er als je die kipsnack combineert met smeuïge kaas? De Kaas Kipkorn® van Mora combineert de twee populaire smaken in één nieuwe snack, die vertrouwd aanvoelt en toch dat tikkeltje anders is. Perfect voor alle snackliefhebbers in jouw zaak die niet kunnen - of willen - kiezen. 

Met de Mora Kaas Kipkorn® speel je als cafetaria- of horecaondernemer gemakkelijk in op de belangrijke trends en scoor met je snacks bij een groeiend publiek.

Ontdek de Mora Kaas Kipkorn®