Wat betekent premiumization voor horeca, cafetaria & foodservice?

In de afgelopen jaren is er opvallend meer vraag naar 'premium' producten, zowel in de dranken- als voedingsindustrie. Denk bijvoorbeeld aan de recente successen van microbrouwerijen, trendy frisdranken met minder suiker, haute dogs en hippe maaltijdbowls. Steeds vaker zoeken gasten naar onderscheidende smaken, hoogwaardige ingrediënten en opvallende presentaties.

Inzetten op premiumization kan een waardevol middel zijn om deze gasten aan te trekken. Hoe? Lees verder en ontdek hoe je premiumisering kunt omarmen om jouw cafetaria, horeca- of foodservicebedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Wat is premiumization? De vier basisingrediënten.

Er zijn vier zaken die een product 'premium' kunnen maken: hogere kwaliteit, verbeterde smaak, een aantrekkelijke presentatie en een verhaal. Door één of meerdere van deze kenmerken te omarmen, kun je jouw snacks of gerechten aanzienlijk verrijken. Hierdoor zijn jouw gasten bereid om iets extra's te betalen voor de luxe ervaring.

Meer winst met een paar slimme zetten

Ben je op zoek naar meer marge? Dan hoef je zeker niet je hele concept om te gooien of grote investeringen te doen. Premiumization kan eenvoudig zijn.

Vaak zit er al extra winstpotentieel in kleine stappen. De zogenaamde marginal gains. Door iets extra's toe te voegen aan je snacks, vergroot je de marge. Dat kan bijvoorbeeld door sauzen toe te voegen of beerpairings aan te bieden.

We vertellen je graag hoe je met minimale inspanningen extra waarde kunt toevoegen.

Tips voor meer marge →

Afbeelding
Meer marge - tips voor horeca en cafetaria

Van snack naar gerecht

Je kunt nog een stap verder gaan door de geliefde snacks van je gasten te transformeren in kleine gerechten. Ook dat is eenvoudig te realiseren met extra toppings, unieke smaakcombinaties of goedgevulde borrelplanken.